Co daje certyfikat SSL?

Posiadanie certyfikatu SSL to obecnie standard wśród firm prowadzących swoje strony internetowe. Głównie korzystają z tego jednostki przetwarzające wrażliwe dane oraz inne informacje, których bezpieczeństwo może być istotne dla użytkowników. Zapewnienie sobie szyfrowanego protokołu rodzi jednak o wiele więcej daleko idących skutków – od poprawy wizerunku marki, po lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. O tym, czym są certyfikaty SSL, jakie są ich rodzaje oraz dlaczego warto zastanowić się nad ich implementacją, przeczytasz w poniższym artykule. Zapraszamy!

Certyfikat SSL – co to jest i jak działa https?

SSL, czyli Secure Socket Layer to protokół internetowy, którego celem jest zapewnienie poufności, a także integralności danych przesyłanych pomiędzy klientem a serwerem. Ma zapewnić również prawidłowe uwierzytelnienie serwera.

Przesyłanie danych z wykorzystaniem certyfikatu obejmuje kilka podstawowych etapów.

Na początku przeglądarka wysyła zgłoszenie do serwera, aby potwierdzić jego tożsamość,
W odpowiedzi zwrotnej serwer dostarcza certyfikat (a precyzyjniej rzecz ujmując – jego kopię),
Następnie przeglądarka weryfikuje certyfikat, pod kątem jego prawidłowości oraz sprawdza dane w nim zawarte. Określa, czy został prawidłowo wystawiony i czy rzeczywiście jest ważny,
Po prawidłowej weryfikacji kolejnym krokiem jest przesłanie do serwera zaszyfrowanego klucza SSL, który jest odebrany, odszyfrowany i weryfikowany.
Wtedy dopiero następuje przesył danych z wykorzystaniem szyfrowania symetrycznego pomiędzy obydwiema jednostkami.
Ogólnie rzecz biorąc, najważniejszą kwestią jest tutaj proces szyfrowania danych, ponieważ to on zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Powyższy proces wskazuje na najważniejsze cechy, jakie posiada zaimplementowany certyfikat SSL. Po pierwsze, strona internetowa musi być zweryfikowana, co zapobiega oszustwom oraz wykorzystaniu danych przez niepowołane osoby. Aby nabyć certyfikat nawet w podstawowej wersji, trzeba zweryfikować własność swojej strony, w wyższych opcjach należy wykazać, że jest ona zarejestrowana na istniejącą firmę.

Zalety certyfikatu SSL na Twojej stronie

Poprawa bezpieczeństwa

Kluczową zaletą stosowania certyfikatów SSL jest oczywiście zwiększenie standardów bezpieczeństwa na stronie internetowej, w odniesieniu do przesyłanych oraz przetwarzanych przez nią danych osobowych (lub jakichkolwiek innych wrażliwych informacji). Szyfrowanie zapewnia pełne bezpieczeństwo i ochronę niezbędnych danych. Bezpieczeństwo w sieci to obecnie temat niezwykle istotny i priorytetem większości przedsiębiorstw zbierających informacje o swoich użytkownikach jest zapewnienie jak najlepszej ochrony. Certyfikat https – protokół szyfrowany – to absolutna podstawa w dążeniu do jego poprawy. Pozwala upewnić się, że stronę prowadzi realnie istniejący, zarejestrowany podmiot, a do tego nie da się przechwycić przesyłanych informacji.

Większa wiarygodność

Omawiane wyżej bezpieczeństwo jest wartością samą w sobie, ale oczywiście nie można zapomnieć o tym, że poziom ochrony wpływa w znacznym stopniu na wybory konsumentów. Firmy wykorzystujące szyfrowanie SSL w przesyłaniu danych na swojej stronie internetowej mają o wiele większą szansę na poprawę wizerunku w oczach użytkowników.

W naturalny sposób stało się to dużo bardziej widoczne po zmianach w oznaczaniu poszczególnych stron www przez przeglądarki internetowe. Obecnie niezabezpieczone witryny są wyraźnie podpisane, a czasem przeglądarka wyświetla również ostrzeżenia. Odwrotnie jest w przypadku stron posiadających certyfikat SSL. Na ekranie (a konkretnie na pasku adresu) pokazuje się kłódka, oznaczająca aktywny certyfikat bezpieczeństwa. Jednym słowem, na pierwszy rzut oka widać, która strona jest zabezpieczona, a która nie. Użytkownicy chętniej wybierają oczywiście witryny z pierwszej grupy.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Wiarygodność strony i marki jako takiej to jedno, ale liczą się również twarde statystyki. Brak certyfikatu SSL może prowadzić do zwiększonego współczynnika odrzuceń. Jest to miara, która pokazuje, ile osób opuszcza witrynę bez dokonania na niej żadnej czynności – przejścia na podstronę, kliknięcia w formularz itp. Większy współczynnik odrzuceń w przypadku niezabezpieczonych stron internetowych oznacza zniechęcenie użytkowników, spowodowane komunikatem o braku certyfikatu SSL. Z tego powodu, jeżeli masz problem z użytkownikami szybko opuszczającymi Twoją stronę, podstawowym wyjściem powinno być rozważenie implementacji protokołu https.

Certyfikat SSL a pozycjonowanie

W opisie znaczenia certyfikatu SSL nie można zapomnieć o temacie pozycjonowania stron www. Nie tylko użytkownicy zwracają uwagę na fakt, czy dana witryna korzysta z zabezpieczonego połączenia. Robią to także roboty wyszukiwarek i w naturalny sposób promują wyniki z protokołem https. Nie są to jedynie domysły – Google oficjalnie potwierdziło, że jest to jeden z czynników rankingowych.

Oczywiście sprawa nie jest taka prosta. Choć w ogólnym rozrachunku certyfikat SSL lepiej mieć niż nie mieć, to na niektórych witrynach nie jest on niezbędny – zwłaszcza jeżeli Twoja strona nie przetwarza wrażliwych danych i odgrywa jedynie rolę informacyjną lub reprezentacyjną. Strona bez wdrożonego certyfikatu SSL może radzić sobie bardzo dobrze w Google, jednak tutaj wracamy do postrzegania przez użytkownika. Jeżeli nie wiesz, czy powinieneś implementować szyfrowany protokół na swojej stronie internetowej, najlepiej skonsultuj się z webmasterem lub inną osobą specjalizującą się w tworzeniu/optymalizacji witryn www.

Możliwość integracji z Facebookiem – dla sklepów internetowych

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, wiesz zapewne co nieco o integracji strony z Facebookiem. Jest to świetny sposób na dodarcie do nowych odbiorców i zachęcenie ich do zakupu. Umożliwia również prowadzenie płatnych kampanii na najbardziej popularnej platformie społecznościowej. Pamiętaj, że nie możesz jednak dokonać stosownego połączenia, bez certyfikatu SSL dla swojej strony www. Abstrahując od tego, że przyprowadzeniu sklepu i tak https jest zwykle potrzebne, wymaganie Facebooka może stanowić dodatkowy bodziec do zabezpieczenia przetwarzanych przez Twoją witrynę danych osobowych.

Certyfikat SSL – dostępne rodzaje

DV (domain validation) – podstawowy rodzaj certyfikatu SSL. Pozwala na szyfrowany przesył danych, a do tego własność strony internetowej musi zostać zweryfikowana.
OV (organization validation) – wersja, w której weryfikowane są dane firmy posiadającej domenę. Konieczne jest tutaj odwołanie się do oficjalnych danych z KRS czy innego źródła.
EV (extended validation) – najbardziej rozbudowana wersja, pod kątem weryfikacji tożsamości zamawiającego. Sprawdzane jest zarówno prawo do posługiwania się domeną, jak i dane firmy, jej status prawny, a także fakt, czy działalność gospodarcza realnie jest prowadzona. Do niedawna certyfikat tego typu był dodatkowo oznaczony zielonym polem na pasku adresu, na którym umieszczona była również nazwa firmy.
Pierwszy rodzaj sprawdza się dobrze w stronach niewykorzystujących na dużą skalę wrażliwych danych osobowych – blogów, stron tematycznych, a także niewielkich sklepów internetowych. Model OV dedykowany jest witrynom działającym w branży e-commerce, a także chociażby serwisom świadczącym usługi pocztowe. Extended Validation to już prawdziwa ekstraklasa i dedykowana jest usługom bankowym, ubezpieczeniowym czy instytucjom finansowym.

To oczywiście jedynie ogólne propozycje. Każda strona jest inna i może wymagać odrębnego podejścia. Nie warto jednak rzucać się od razu na najdroższy model – w domyśle najlepszy. W wielu przypadkach zupełnie wystarczający jest podstawowy certyfikat SSL na stronie.

Certyfikat SSL – instalacja (implementacja)

Być może dałoby się rozprawiać tutaj o technicznych stronach implementacji certyfikatów SSL, ale dla Ciebie jako użytkownika liczy się wyłącznie ostateczny efekt. Zaopatrzenie się w odpowiedni dodatek to zadanie niezwykle proste. Najłatwiej jest zwrócić się z tym do firmy hostingowej, obsługującej Twoją stronę internetową. Większość dostawców usług internetowych ma w swojej ofercie popularne certyfikaty, zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Oczywiście certyfikat możesz kupić w każdej firmie, która posiada taki produkt w swojej ofercie. Korzystanie z usług swojej firmy hostingowej jest po prostu łatwiejsze i daje mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia problemów podczas implementacji. Nieprawidłowy certyfikat serwera może stanowić dużą przeszkodę do działania. Czasem drobne błędy mogą powodować, że certyfikat jest wdrożony, ale strona odwołuje się do niezabezpieczonych źródeł, co rodzi komunikaty bezpieczeństwa dla użytkownika. Aby zapewnić swojej stronie internetowej i jej użytkownikom pełną ochronę, nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy. Wystarczy zwrócić się do wyspecjalizowanej firmy.

Cena certyfikatu SSL

Jeżeli chodzi o certyfikat SSL, cena tak naprawdę zależy od firmy, w której dokonujesz zakupu, a w jeszcze większej mierze od wybranego rodzaju. Podstawowe, tanie certyfikaty SSL w modelu Domain Validation może kosztować nawet od kilkudziesięciu do ponad stu złotych za rok. W przypadku bardziej zaawansowanych modeli cena może wzrosnąć do kilkuset złotych rocznie za certyfikat OV oraz nawet do ponad 1000 zł za wersję EV.

Czy możliwe są certyfikaty SSL za darmo? Podstawowe rodzaje protokołów zabezpieczonych szyfrowanym połączeniem często dostępne są w łączonej ofercie hostingowej (lub są dodawane gratis), a więc ogólna cena prezentuje się często bardzo atrakcyjnie. Warto jednak pamiętać o tym, że od wyboru rodzaju certyfikatu wiele zależy (o czym już wspominaliśmy). Jeżeli potrzebujesz lepszego zabezpieczenia, warto postawić na droższą wersję.

Co daje certyfikat SSL? Krótkie podsumowanie

Powyższy opis powinien odpowiedzieć w pełni na pytania, co to jest SSL (czy co to jest https), a także jakie są podstawy działania certyfikatu. Najważniejsze jest jednak wskazanie, dlaczego tak naprawdę jest to korzystne. Zalet jest bardzo dużo, a oprócz wymienionego powyżej wizerunku, poprawy bezpieczeństwa czy poprawy pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google, można dodać niezawodność takiego certyfikatu, kompleksową ochronę przed phishingiem, a także chociażby prostotę we wdrożeniu. Jednym słowem, korzyści są wielokierunkowe i widoczne gołym okiem. Warto zadbać o obecność standardu SSL i zwiększyć bezpieczeństwo swojej strony internetowej.