Jak długo trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej? To pytanie, które na okrągło przewija się zarówno w przestrzeni internetowej, jak i w zapytaniach od użytkowników. Sęk w tym, że udzielenie precyzyjnej odpowiedzi okazuje się bardzo problematyczne. Efekty pozycjonowania mogą być bardzo różnorodne, a czas, w którym podjęte działania przyniosą wymierne skutki (zwiększenie ruchu, obecność w top 10, większą sprzedaż) zależy od wielu czynników. Z poniższego artykułu dowiesz się, ile trwa pozycjonowanie stron w Google w zależności od najważniejszych zmiennych oraz czego możesz wymagać od firmy zajmującej się Twoją witryną. Zapraszamy!

Po pierwsze: pozycjonowanie to proces

Pierwszy problem z odpowiedzią na tytułowe pytanie wynika z samej istoty pozycjonowania stron www. Tak naprawdę nie jest to jednorazowe działanie, a ciągły proces, który polega na dodawaniu nowych elementów i przyciąganiu nowych użytkowników na witrynę. Nie ma czegoś takiego, jak w pełni wypozycjonowana strona. Zawsze można coś poprawić, dodać, ulepszyć, zoptymalizować.

Z tego względu trudno wskazać jeden punkt odniesienia, a więc konkretny czas trwania pozycjonowania. Takim punktem może być:

  • Ogólny wzrost widoczności strony (który przychodzi wcześniej – na ogół po kilku miesiącach),
  • Widoczne i znaczne zwiększenie się ruchu na witrynie (co w przypadku większych portali może trwać nawet do roku),
  • Wzrost istotnych odwiedzin i sprzedaży (co również samo w sobie może trwać).

Pytanie o konkretny czas pozycjonowania strony internetowej nie ma jednej odpowiedzi. Punktami odniesienia mogą być pozycje na określone frazy (można wtedy określić ile mniej więcej trwało osiągnięcie pozycji w top 10 Google), ale i one same w sobie nie dają wymiernych wyników.

Czy pozycjonowanie strony www rzeczywiście trwa długo?

Nie mamy zamiaru mydlić Ci oczu – chcąc osiągnąć dobre efekty pozycjonowania swojej strony, musisz poczekać. Ile? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu. Decydując się jednak na wybór agencji lub freelancera (czy przystępując do własnoręcznych działań), musisz liczyć się z tym, że od podpisania umowy (rozpoczęcia działań) do widocznych skoków dzieli Cię pewna odległość. Skuteczność firm obiecujących szybkie pozycjonowanie i trwały efekt za niewielkie pieniądze oscyluje gdzieś pomiędzy cudownymi urządzeniami z telezakupów a magicznymi środkami na powiększanie wiadomej części ciała.

No dobrze, wiesz już, że pozycjonowanie strony internetowej w Google trwa i jesteś w stanie zaakceptować ten stan rzeczy. Co dalej? Warto dowiedzieć się, jakie konkretnie działania wykonują specjaliści pracujący nad Twoją witryną i jakich efektów możesz oczekiwać. Wracając jeszcze na moment do cierpliwości, musisz wiedzieć, że nie chodzi o to, aby stać bezczynnie przez pierwsze pół roku i czekać na cud – możesz oczekiwać od agencji regularnych raportów z podjętych działań, tak aby współpraca była w pełni transparentna.

Czas pozycjonowania strony – od czego zależy?

Wiek domeny

Choć nie jest to czynnik, na który zazwyczaj zwraca się dużą uwagę, to dla branży związanej z pozycjonowaniem ma on ogromne znaczenie. Od wieku domeny zależy, jak łatwo (a w efekcie jak szybko) da się wskoczyć na topowe pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyjaśnienie jest proste – Google lubi strony internetowe, które są już jakiś czas w sieci, które zna i ma do nich większe zaufanie. Jeżeli zakładasz całkowicie nową domenę, możesz oczekiwać, że przez pierwsze miesiące całość będzie musiała się dopiero „uleżeć”, a roboty wyszukiwarki zyskają okazję, żeby ją kompleksowo przeanalizować. Jest to jednak czynnik niezależny od działań pozycjonera. Jakie są pozostałe elementy wpływające na czas pozycjonowania strony?

Konkurencja w branży

Branża, w której działasz ma ogromny wpływ na poziom trudności działań optymalizacyjnych. Im bardziej specyficzna dziedzina – a tym samym mniejsza konkurencja – tym większe prawdopodobieństwo szybkiego sukcesu. Chodzi tutaj głównie o konkurencyjność poszczególnych fraz kluczowych (które są podstawą działań z zakresu SEO) oraz liczbę stron www, które starają się zająć miejsce w czołowej dziesiątce w Google na dane wyrażenia. Jeżeli dane słowa kluczowe są wpisywane dziesiątki tysięcy razy, osiągniecie wysokich pozycji w pierwszych miesiącach będzie niewykonalne, a może i także później (chyba, że w grę wchodzą duże budżety i bardzo rozbudowane działania).

Wielkość strony

Wypozycjonowanie strony usługowej w prostym wydaniu lub sklepu z kilkoma najważniejszymi kategoriami jest o wiele łatwiejsze niż dużego portalu z setkami różnych podstron w dziesiątkach kategorii. Już sama wielkość strony powoduje w takim przypadku, że trzeba poświęcić więcej czasu (lub więcej osób) na audyt, optymalizację oraz prace contentowe. Więcej zasobów poświęcić muszą również roboty Google i dłużej zajmuje im cała analiza.

Zakres oddziaływania strony.

Oferta ogólnopolska w naturalny sposób jest trudniejsza do wypromowania niż ta skierowana do odbiorców lokalnych. Jak szybko wypozycjonować stronę w warunkach dość konkurencyjnego produktu lub usługi? Najlepiej postawić właśnie na pozycjonowanie lokalne. Jeżeli posiadasz zakład w danej miejscowości, skup się na przyciągnięciu klientów z okolicy. Konkurencja siłą rzeczy jest mniejsza, a więc masz większe szanse na top 10. Odpowiesz zapewne, że to ogranicza liczbę potencjalnych klientów. Oczywiście, że tak, ale czy lepiej wyświetlić się na 1 miejscu 100 użytkownikom, czy obijać się o 2 czy 3 dziesiątkę w przypadku 1000? Na drugą stronę wyników wyszukiwania nie zagląda prawie nikt, a trzecia i dalsze to już rewiry zupełnie zapomniane.

Czy strona była już wcześniej pozycjonowana?.

To również niezwykle istotny czynnik. Pozycjonowanie stron, które powstają praktycznie od zera musi potrwać. W przypadku witryn już istniejących i pozycjonowanych sytuacja może wyglądać dwojako – jeżeli działania były prowadzone właściwie, wtedy można oczekiwać stosunkowo szybkich efektów. Jeżeli jednak strona internetowa zawiera wiele błędów, złych rozwiązań, to jej pozycjonowanie zajmie jeszcze więcej czasu niż przy „świeżej” witrynie. Niestety jest tak, że łatwiej stworzyć coś od nowa niż naprawiać kompletnie zepsute. Jeżeli chcesz wypozycjonować stronę, która otrzymała w przeszłości karę od Google za nieetyczne działania z zakresu pozycjonowania, całość komplikuje się jeszcze bardziej.

Ile trwa pozycjonowanie? Konkretnie

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe warunki widzisz już chyba, że odpowiedzi na pytanie, jak długo trwa pozycjonowanie strony internetowej udzielić jest ekstremalnie trudno.

Ogólnie rzecz biorąc, jeżeli mamy do czynienia z niewielką stroną pozycjonowaną od nowa na średnio popularne frazy (kilkaset wyszukiwań miesięcznie), pierwsze efekty zauważyć można po ok. 2-3 miesiącach, a w miarę stały przyrost obserwujemy często po ok. 6-8 miesiącach.

Jeżeli jednak strona jest większa, a frazy trudniejsze, całość może potrwać dłużej. Trudno też określić, czego dokładnie można się w tym czasie spodziewać. Czasem po kilku miesiącach strona ląduje w top 1 wyników wyszukiwania na niektóre wyrażenia, ale to nadal nie przekłada się na duży ruch. Kluczem do niego jest osiągnięcie jak największej liczby dobrych pozycji (a więc rozszerzanie zakresu fraz).

Zwiększenie ruchu na dużej stronie o szerokiej tematyce i osiągnięcie zadowalających pozycji w wynikach wyszukiwania to czasem 12 miesięcy, albo i więcej. Musisz mieć jednak świadomość, że po tym okresie wydatki poniesione na pozycjonowanie strony mogą się zwrócić wielokrotnie.

Działania konieczne do właściwego pozycjonowania strony w Google

Aby zrozumieć, dlaczego pozycjonowanie stron internetowych trwa tak długo, warto uświadomić sobie, jakie działania muszą zostać podjęte w celu zwiększenia pozycji i znalezienia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Najważniejsze to:

  • Kompleksowy audyt strony,
  • Research fraz kluczowych dla każdej podstrony i zaplanowanie treści,
  • Stworzenie opisów (usług, kategorii, produktów), artykułów, treści na stronę główną i podstrony na określone słowa kluczowe,
  • Linkowanie wewnętrzne pomiędzy podstronami,
  • Link building – pozyskiwanie witryn, na których umieszczone zostaną odnośniki do pozycjonowanej strony (co wpływa na poprawę wiarygodności i ruchu na stronie),
  • Regularna analiza pozycji, ruchu oraz wprowadzanie zmian związanych z działalnością użytkowników (m.in. optymalizacja treści pod kątem fraz, na które strona wyświetla się odbiorcom),
  • Wszystkie zadania techniczne i programistyczne, mające za zadanie ułatwić wyszukiwarce przeglądanie strony (stworzenie i dodanie mapy strony i pliku robots.txt, stanowiących „przewodnik” dla robotów Google, wprowadzenie niezbędnych zmian w kodzie, optymalizacja obrazów, wyglądu treści),
  • Stworzenie meta tagów (tytułów i opisów wyświetlających się w wynikach wyszukiwania Google) na określone frazy,
  • Image SEO, czyli dodawanie opisów alternatywnych do obrazów,
  • Śledzenie wyników strony w Google, sporządzanie raportów i tworzenie planów działania.

Jak widać, profesjonalne pozycjonowanie strony to bardzo praco- i czasochłonne działanie. Samo tworzenie treści może zająć kilkadziesiąt godzin ciągłej pracy copywritera, a co dopiero w połączeniu z pozostałymi elementami. Duża witryna internetowa rodzi duże wymagania w kontekście SEO i pozycjonowania, a konieczne kroki trwają. Do tego dochodzi czas oczekiwania, aż roboty Google dotrą do strony, przeanalizują ją i zaczną brać pod uwagę umieszczone treści. Tutaj właśnie mamy nasze początkowe 2, 3 miesiące lub więcej.

Typ rozliczania z agencją w kontekście czasu trwania pozycjonowania stron www

Poruszając temat czasu trwania pozycjonowania stron internetowych nie sposób nie wspomnieć o umowie z wykonawcą – agencją lub freelancerem. Jako przedsiębiorca, który w oczywisty sposób liczy każdą zainwestowaną złotówkę, naturalnie chcesz widzieć efekty przeznaczania środków na marketing w sieci. Kuszące wydaje się proponowanie, aby rozliczać pozycjonowanie za efekty – płacisz wtedy, gdy pozycjonowanie jest skuteczne. Być może brzmi to dobrze, ale przypomnij sobie teraz sposób, w jaki Google traktuje pozycjonowane strony oraz wszystkie czynniki, które wpływają na możliwość poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie za efekt, w sytuacji, gdy w naturalny sposób tego efektu może nie być oprze kilka miesięcy oznacza, że agencja musiałaby przeznaczać duże środki i nakłady na działania nie przynoszące wymiernych korzyści. Dużo lepszym modelem jest umowa abonamentowa, która daje zabezpieczenie obydwu stronom. Zazwyczaj w takiej umowie znajduje się zapis o okresie wypowiedzenia, więc jesteś skazany na jedną firmę przez kolejny rok czy dwa lata). W takim rodzaju umowy kluczowy okazuje się wybór agencji. Na co musisz zwrócić uwagę?

  1. Wybierz agencję z kompetentnym zespołem, znającym się na swojej pracy. Zwróć uwagę, czy proponuje kompleksowe działania obejmujące wszystkie najważniejsze składniki pozycjonowania stron internetowych i czy przedstawia jasny plan prowadzonych działań.
  2. Uważaj na ludzi, którzy obiecują zbyt wiele. Jeżeli ktoś oferuje nierealne warunki, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na obietnicach się skończy, a swoich stron w top 10 nie zobaczysz.
  3. Wybierz firmę chętną do stałej współpracy i dzielenia się raportami z dotychczasowych działań oraz efektów optymalizacji stron internetowych.
  4. Skorzystaj z usług agencji, która sama jest dobrze wypozycjonowana – w końcu to w największej mierze świadczy o kompetencjach osób w niej zatrudnionych!

Czas potrzebny na pozycjonowanie strony nie jest czasem straconym

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł wyjaśnił Ci w znacznym stopniu podstawowe kwestie. Wiesz już jak długo trwa pozycjonowanie stron internetowych w Google – oczywiście w przybliżeniu, dlaczego tak długo i jakie działania są konieczne do prawidłowego przebiegu całego przedsięwzięcia. Czy da się jakoś przyspieszyć ten proces? Jeżeli masz naprawdę duży budżet i możesz zaangażować wiele osób jednocześnie, jest to możliwe, ale tylko do stopnia, na który pozwala Google. Niektóre procesy są niezależne od pozycjonerów i wszyscy (nawet najwięksi i najbardziej doświadczeni) muszą odczekać swoje.

Jeżeli interesuje Cię profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Znamy się na swoim fachu, mamy w swoim gronie specjalistów, którzy pomogą Twojej stronie osiągnąć upragnione top 10 w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć ruch organiczny. Czekamy na kontakt!