Pozycjonowanie hotelu – jak robimy SEO?

Prowadzenie hotelu, wynajmowanie pokoi, zdobycie jak największej klienteli w branży hotelarskiej to nie lada wyzwanie, szczególnie gdy walczymy z takimi aplikacjami jak Booking.com, Kayak.pl czy Trivago.pl. Głównie przez te serwisy pozycjonowanie hoteli w Internecie osiąga coraz wyższy poziom. Szukając noclegu w dużym mieście, potencjalny klient zazwyczaj natknie się na te serwisy. Mają one bowiem bogatą strukturę, rozbudowane linkowanie wewnętrzne, tysiące ofert hoteli, a przez to dużo wejść Użytkowników, wygenerowany ruch na stronie i dużo większy budżet w porównaniu do innych, mniejszych firm, dlatego dobrze wykorzystane SEO jest kluczem do sukcesu w branży hotelarskiej.

Pozycjonowanie hotelu: sposób szukania przez zainteresowanych

Zanim przedstawione zostaną tajniki pozycjonowania, warto zastanowić się, jak szukane są hotele. Przede wszystkim należy pamiętać, że około 60% ludzi na świecie przegląda Internet za pomocą telefonu i innych urządzeń mobilnych. Strona głównie dla tych użytkowników powinna zostać dopasowana. W większości Użytkownicy szukają hoteli w miastach wpisując do wyszukiwarki “hotel+nazwa miejscowości”, dlatego istotne jest przy SEO dla hotelu zastosować pozycjonowanie lokalne. Kolejno, często użytkownicy na szybko szukają noclegu, szukając go podczas podróży, używając do tego wyszukiwania głosowego. I coś, co powinno być oczywiste dla każdego w tej branży, a nie jest, mianowicie: stosowanie różnych języków. Podróżni, którzy odwiedzają nasz kraj, często są obywatelami innych krajów, przez co nie posługują się polskim, a czasami nawet i angielskim językiem.

SEO dla hotelu – praktyczne wskazówki

 

1. Wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych

Ważne jest, aby słowa kluczowe skrupulatnie dopasowane zostały pod klientów. Powinniśmy wziąć pod uwagę wyszukiwanie lokalne, uszczegółowione i głosowe. Aby przeprowadzić analizę słów kluczowych pasujących do naszego hotelu, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google frazę, jaką chcemy użyć, Google samo nam podpowie, co Użytkownicy wyszukują. Co więcej, poza miejscowością, lokalizację hotelu powinniśmy uszczegółowić, przykładowo słowami “obok lotniska”, “blisko centrum” czy “z dobrym dojazdem do centrum/gór/morza”. Można dodać stronę do zoptymalizowanej wizytówki Google Moja Firma, dzięki której użytkownik na podstawie swojej lokalizacji, będzie miał do niej dostęp, jeżeli hotel będzie blisko niego. Wyświetlą się mu wszystkie informacje na temat hotelu takie jak lokalizacja, adres, numer telefonu, ilość gwiazdek. W wyszukiwaniu głosowym warto zadbać, aby słowa kluczowe były wyrażeniami naturalnymi, swobodnymi, używanymi zazwyczaj w rozmowie.

2. Strona zgodna z User eXperience design (UX)

W dobie Internetu użytkownicy sami stawiają coraz wyższą poprzeczkę i decydują o tym, jak powinna wyglądać całkowicie zoptymalizowana, wygodna strona internetowa. W branży hotelarskiej najbardziej istotne są trzy rzeczy: lokalizacja, data i cena. Te trzy rzeczy powinny być tym, co zobaczy nasz Użytkownik jako pierwsze. Użytkownicy wchodzą na stronę hotelu z założenia, aby sprawdzić dostępne terminy oraz koszt pobytu. Menu nie powinno być położone na dole, ale u samej góry, aby potencjalny klient nie musiał niczego szukać.

Cały tekst na stronie powinien być czytelny i estetyczny, pośrednio wygląd strony wpływa na pozycjonowanie hotelu w Google. Sam proces rezerwacji pokoju powinien przebiegać bezproblemowo, wzbudza to zaufanie klienta. Chcąc mocniej zakotwiczyć hotel w myślach użytkownika, należy na stronie dysponować dużą ilością zdjęć hotelu w dobrej rozdzielczości. Poprawnie opisane zdjęcia, łatwe przewijanie zdjęć pokoi o różnych wielkościach i wariatach wpływa na wysokość pozycji strony w Google. Podczas przeglądania strony przez użytkownika ważne jest sugerowanie mu podpowiedzi, co umacnia linkowanie wewnętrzne, a konkretne i aktualne dane na temat pokoi ułatwiają Użytkownikowi wybór naszego hotelu. W tej dziedzinie ważna jest jeszcze jedna rzecz, czyli responsywność. Strona musi być dostosowana do użytkowników mobilnych.

3. Optymalizacja SEO dla hotelu

Strona powinna zostać zoptymalizowana zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów. Czasami nawet najprostsza optymalizacja strony daje bardzo duże efekty, dlatego należy to zrobić. Trzema najważniejszymi elementami, jakie należy zoptymalizować na stronie są: meta title, meta description i adres URL. Meta title jest to widoczny w przeglądarce tytuł naszej strony. Musi zawierać na początku słowa kluczowe, ale nie powinien być za długi oraz wyglądać jak SPAM. Użytkownicy szukają noclegów ze względu na lokalizacje, dlatego warto w meta title umieścić lokalizację obiektu, a następnie jego nazwę. Meta description dostarcza informacji o obiekcie, wyświetla się w postaci kilku linijek tekstu pod tytułem. Należy wykorzystać go na jak najbardziej dokładane dane związane z hotelem. Ostatnim elementem jest przejrzysta struktura adresu URL. Powinien być łatwy do zapamiętania, krótki, zrozumiały oraz przyjazny do udostępnienia w mediach społecznościowych.

W tej branży duże znaczenie ma optymalizacja zdjęć i treści na stronie. Zdjęcie koniecznie muszą się szybko ładować i posiadać atrybuty ALT, mówiące co widoczne jest na zdjęciu, w przypadku treści-wyszukiwarka Google żyje treściami, dlatego należy postarać się, aby treści było dużo, ale estetycznie rozmieszczonej z pojawiającymi się słowami kluczowymi.

4. Linkowanie zewnętrzne

W ogólnym pozycjonowaniu dla wszystkich rodzajów stron, linkowanie zewnętrzne jest niemal nieocenione. Strona dzięki temu znajduje się na coraz wyższych pozycjach oraz budzi większe zaufanie Użytkowników, co przekłada się na wybór danego hotelu przez większą ilość osób. Jak uzyskać linki zewnętrzne? Głównie przez udostępnienie oferty hotelu na różnych blogach podróżniczych, w mediach społecznościowych związanych z podróżami, recenzjach hotelu w różnych portalach turystycznych, pojawieniem się w rankingach hotelowych oraz z ocen innych Klientów korzystających z usług. To tylko nieliczne z przykładów, z jakich stron może zostać wygenerowany ruch na stronie hotelu.

5. Google Maps a lokalne pozycjonowanie hotelu

Od czasu, gdy Google rozbudowało opcję wyszukiwania hoteli, a na swojej stronie poświęciło im całą zakładkę, grzechem byłaby nieobecność jakiegokolwiek hotelu w tej aplikacji. Google Maps służy na co dzień większości Użytkowników, szczególnie tym korzystającym z urządzeń mobilnych. To tam szukane są informacje o miejscach i trasach dotarcia do celu. W tym momencie w Google Maps można sprawdzić zdjęcia noclegu, dostępność pokoi, udogodnienia hotelu, ocenę oraz cenę hotelu. To wszystko usprawnia przebieg wyboru najlepszego miejsca dla Użytkownika i sprawia, że sam proces decyzyjny staje się dużo łatwiejszy. Samo założenie wizytówki jest bezpłatne, jedyne, o co należy dbać to pozytywne komentarze i wysokie oceny na stronie, one bowiem mają duży wpływ na liczbę przyszłych klientów.

6. Wersja strony nie tylko w jednym języku

Jak wcześniej wspomniano, odwiedzający i szukający noclegu goście to często osoby z zagranicy, którzy nie zawsze posługują się językiem polskim, a nawet angielskim. Strona w wersji anglojęzycznej to podstawa, która zdecydowanie ułatwia wiele kwestii obcojęzycznym gościom. Najlepiej jakby strona była dostępna w kilku wersjach językowych jak: angielski, niemiecki, włoski. Te trzy języki są powszechnie używane w Europie. Należy pamiętać, aby strona z różnymi wariantami języcznymi posiadała dobrze wprowadzone hreflangi. Co więcej, wraz ze zmianą języka powinna być na stronie dostępna zmiana waluty, jeżeli przyjmujemy na stronie płatność online. Strona z kilkoma wersjami językowymi generuje wyższy ruch, nie tylko w przeglądarce Google, ale także innych, ponieważ musimy liczyć się z tym, że obcojęzyczni goście niekoniecznie korzystają tylko z wyszukiwarki Google.

Powyższe rozwiązania to tylko niektóre, jakie można wdrożyć, aby polepszyć pozycjonowanie hotelu. Poleca się również skorzystanie z kampanii banerowych lub linków sponsorowanych, jednak na efekty, w każdym przypadku, należy cierpliwie poczekać. Dla użytkownika najważniejsza jest treść strony, łatwa i bezproblemowa rezerwacja oraz zdjęcia przedstawiające obiekt. Od nas tylko zależy czy zadbamy o szczegóły, czy zadowolimy się przeciętną stroną, jednak bycie na jak najwyższym miejscu w wyszukiwarce to gra warta świeczki. To Internet generuje ruch, a dzięki wysokiej jakości strony my pozyskujemy klientów.