Marketing szeptany

Marketing szeptany na forach internetowych to skuteczna metoda na pozyskanie wartościowych linków. Zobacz poniższą ofertę naszego SEO sklepu i zapoznaj się z cennikiem pakietów.

Wyświetlanie wszystkich wyników: 73

Wyświetlanie wszystkich wyników: 73

Co to jest marketing szeptany i kiedy okaże się przydatny?


Działania promocyjne w sieci obejmować mogą wiele strategii i różne podejścia do wprowadzanych rozwiązań. Podstawowe elementy to oczywiście poprawa pozycji stron w wynikach wyszukiwania (SEO), reklamy internetowe (SEM), a także tytułowy marketing szeptany. Czym jest ten rodzaj promocji, jakie pełni funkcje oraz jakie działania obejmuje? Wszystkie najważniejsze informacje odnośnie do marketingu szeptanego znajdziesz w poniższym wpisie!

Co to jest marketing szeptany?


Podstawową zasadą marketingu szeptanego (ang. Word of Mouth Marketing, WoMM, buzz marketing) jest docieranie do odbiorcy przy pomocy spontanicznego przekazu ustnego (oczywiście również w wersji pisanej, biorąc pod uwagę popularne platformy i kanały internetowe). Chodzi zarówno o bezpośrednie działania firm, jak i prowokowanie dyskusji wśród odbiorców na temat danych produktów lub usług. Oczywiście w kontekście prowadzenia intencjonalnych działań reklamowych przez wyspecjalizowane agencje marketingu szeptanego przekaz musi jedynie wyglądać na spontaniczny i naturalny, a prowadzony jest zazwyczaj przez osoby znające najlepsze praktyki i strategie.

Głównym nośnikiem przekazywanych informacji marketingowych są dyskusje w Internecie - z reguły na forach, w komentarzach, na social mediach itp. Co ważne, działania promocyjne mogą być w pełni jawne i prowadzone przez ambasadorów marki. Innym sposobem, występującym znacznie częściej, jest zakładanie anonimowych kont, dodających wpisy i komentarze kierujące uwagę na daną firmę, polecające produkty i serwujące określony przekaz marketingowy.

Główne działania w ramach tak rozumianego marketingu szeptanego, to:

  • Aktywny udział w dyskusjach internetowych i merytoryczne odpowiedzi na posty innych użytkowników, które przy okazji nakierują odbiorców na daną markę,
  • Prowokowanie samych użytkowników do dyskusji na temat określonych produktów, firm lub zagadnień tematycznie powiązanych z prowadzoną działalnością,
  • Dodawanie komentarzy pod artykułami branżowymi, które będą odnosić się do treści, a jednocześnie wskażą na przekaz promocyjny Klienta,
  • Oficjalne wsparcie, w przypadku pytań dotyczących konkretnie produktów lub usług danej firmy. Polecanie produktów, w razie pytań i poszukiwania rzeczy z określonej branży przez użytkowników.

Linkowanie do wpisów na stronie/blogu firmy prowadzącej działania z zakresu marketingu szeptanego, które odpowiadają na problem innych użytkowników, a przy okazji przekazują informacje o marce.

Oczywiście są to przykładowe i najważniejsze działania, jednak jeżeli chodzi o marketing szeptany, oferta może być bardzo szeroka i skupiać się na różnych kanałach.

Czym marketing szeptany nie jest?


Odpowiedź na to pytanie jest nawet istotniejsza niż wskazanie najważniejszych cech buzz marketingu. Wszystkie działania muszą być bowiem prowadzone z uwzględnieniem zasad etyki i poszanowania konsumentów. Marketing szeptany jest normalną i uznaną strategią promocyjną, jeśli prowadzony jest w określonych ramach. Czego w marketingu szeptanym nie robić i czym zatem ta forma promocji nie jest?

  • Spamowaniem w różnych miejscach w sieci, w celu zbudowania zasięgów i promowania swojej marki.
  • Zakłamywaniem opinii o firmie i produktach w Internecie, a zwłaszcza dodawaniem sfabrykowanych ocen w Google, na Facebooku czy innych miejscach w sieci.
  • Podawaniem nieprawdziwych informacji, które mają za zadanie zachęcić odbiorców do wykonania określonego działania lub zakupu dóbr czy usług.
  • Wrzucaniem linków do strony internetowej firmy w niepowiązanych komentarzach, wpisach, postach.Oczernianiem konkurencji i wstawianiem negatywnych komentarzy, odnoszących się do jej produktów i usług.

Ważne jest to, żeby wszelkie działania promocyjne prowadzone przez agencje marketingu szeptanego stanowiły wartościowy wkład w komunikację danej społeczności internetowej, Reklama marki nie musi być nachalna czy wiązać się ze spamem, a może stanowić wartościową propozycję, z której użytkownik może skorzystać w pełni świadomie.

Po co Ci taka forma promocji?


Prowadzisz działania z zakresu SEO, SEM lub tradycyjnych form reklamy/promocji i zastanawiasz się, czy marketing szeptany jest dla Ciebie? A może zaczynasz dopiero promować swoją firmę i pojawia się podobne pytanie? Po pierwsze musisz wiedzieć, że Word of Mouth Marketing spełnia inne funkcje niż powyżej wymienione formy działań marketingowych. W większości z nich chodzi o wypromowanie konkretnych produktów lub ogólnej poprawie ruchu na stronie.

W marketingu szeptanym najważniejsze jest kształtowanie opinii potencjalnych Klientów oraz zwiększanie ich świadomości na temat marki. Ten ostatni cel może być oczywiście również spełniany przez pozycjonowanie czy reklamy w Google oraz na mediach społecznościowych, jednak oficjalna komunikacja jest o wiele mniej perswazyjna niż opinie pochodzące wprost ze społeczności użytkowników.

Z badania Local Consumer Review Survey, wynika, że opinie w internecie czyta 82% konsumentów. To bardzo duża grupa użytkowników, która może zostać przyciągnięta do firmy poprzez odpowiednio prowadzony marketing szeptany. Ufamy zarówno radom naszych znajomych, jak i recenzjom czy poradom obcych osób w internecie. Dodatkowo wpisy, które pochodzą od osoby znającej się na temacie i udzielającej porad - do czego marketing szeptany dąży - są o wiele bardziej przekonujące dla odbiorców.

Największe zalety marketingu szeptanego


WoMM, a w szczególności buzz marketing (który jest odmianą pierwszego, a odpowiada za treści, które wywoływać mają "szum") to strategia, która może przynieść znaczne korzyści. Jakie największe zalety przynosi marketing szeptany w takim wydaniu?

  1. Dobrze prowadzony szeptany marketing pozwala stworzyć pozytywny wizerunek marki w Internecie.
  2. Za pomocą merytorycznych wpisów można wypromować produkty lub usługi kluczowe dla firmy z punktu widzenia biznesowego
  3. .
  4. Marketing szeptany pozwala dotrzeć do specyficznych grup odbiorców i zaangażowanych społeczności, które cechują się dużym stopniem samopomocy i zaufania do innych użytkowników, angażujących się w dyskusję.
  5. Koszty prowadzenia kampanii marketingu szeptanego są znacznie niższe niż działania reklamowe zarówno w wersji Internetowej, jak i tradycyjnej.
  6. Buzz marketing umożliwia bardzo elastyczne podejście do promocji. Możesz polecać produkty dopasowane do danego kontekstu, promować swoje usługi, wpisy blogowe, informacje o marce i dosłownie wszystko, co wiąże się z Twoją firmą oraz jej ofertą.
  7. Marketing szeptany działa w dwie strony - a zatem może służyć do zbierania informacji i opinii użytkowników o konkretnych produktach czy samej marce.

Na tej podstawie można decydować o kształcie oferty czy kierunku rozwoju (np. wprowadzanie nowych typów produktów, o które użytkownicy często pytają).

Marketing szeptany a link building


Off-site SEO, którego głównym elementem jest link building to strategia często utożsamiana właśnie z marketingiem szeptanym. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to odmienne pojęcie. Zewnętrzne linkowanie na tematycznych portalach czy forach może być elementem strategii marketingu szeptanego, jednak często stanowi zupełnie odrębne działanie, które ma za zadanie poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania i ulepszyć strukturę i profil linków. Opisywany rodzaj marketingu nie ma za zadanie wpływać na bezpośrednie wskaźniki związane z daną witryną, a powodować zwiększenie świadomości dotyczącej marki i poprawić opinie o firmie lub jej produktach.

Dodawanie linków do produktów lub bazy informacyjnej (bloga, zakładki tematycznej na stronie) to często bardzo dobra strategia w angażowaniu użytkowników i promowaniu marki, jednak nie jest konieczne dla nazwania prowadzonych prac mianem marketingu szeptanego.

Marketing szeptany - cennik popularnych usług


Wspomnieliśmy wcześniej, że cena marketingu szeptanego wypada korzystnie, w porównaniu do innych form promocji w sieci. O jakich kwotach jednak mowa? Należy pamiętać, że to, co zbyt tanie, musi rodzić podejrzenia. Oferty w stylu "Wysokiej jakości wpisy za kilkadziesiąt groszy od sztuki" warto odrzucić już na starcie, żeby nie marnować swojego czasu.

Wysokiej jakości posty, które nie są usuwane przez administratorów, odpowiadają na pytania zadane w dyskusji i spełniają wszystkie zadania, jakie niesie za sobą marketing szeptany, to koszt od ok. 2-3 zł do 8-10 zł za wpis. Oznacza to, że pakiet 10 wpisów powinien kosztować od 20 do 100 zł. Oczywiście to bardzo szerokie widełki, a dużo zależy od profesjonalizmu samej firmy oraz doświadczenia specjalistów. Pomimo tego, że jest to jedynie orientacyjna stawka, wszystkie oferty poniżej wskazanych kwot powinny rodzić podejrzenia.

Opłacalność marketingu szeptanego


Czy powyższa kwota to dużo? W kontekście potencjalnych korzyści oczywiście nie. Problem może tkwić w tym, że marketing szeptany nie daje natychmiastowych oraz bezpośrednich efektów - nie ma wskaźników, które powiedziałyby, jakie są konkretnie motywacje kupujących (chyba że pojawiają się oni na stronie poprzez link umieszczony przez agencję na forum czy na profilach/grupach w social media, co potrafią zauważyć narzędzia analityczne) oraz czy ich zakup warunkowany był radą innego użytkownika z forum.

World of Mouth Marketing, jeżeli prowadzony jest z głową i dbałością o wysoką jakość wszelkich publikowanych treści, może być doskonałym uzupełnieniem pozostałych strategii reklamowych czy promocyjnych w Internecie.

Skorzystaj z usług agencji marketingu szeptanego


Marketing szeptany to działanie, które może przynieść wiele korzyści dla firmy, niezależnie od branży, w której działa. Pozytywne opinie o marce, jej produktach i usługach to rzecz nie do przecenienia w dzisiejszym świecie. Odbiorcy polegają chętnie na rekomendacjach innych członków swojej społeczności lub po prostu użytkowników danych grup, forów internetowych, social mediów czy stron umożliwiających zamieszczenie własnych recenzji. Dobrze prowadzony marketing szeptany dostarcza wartościowych treści i porad, spełniając przy tym cele marketingowe, ale również wpływa na wywołanie dyskusji wśród samych użytkowników.

Jeżeli interesuje Cię taka forma promocji, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą marketingu szeptanego. Najlepiej powierzyć takie prace specjalistom. Zapewniamy pełny profesjonalizm oraz działania zgodne z najlepszymi praktykami. Skontaktuj się z nami i poznaj szczegóły!