Pozycjonowanie PrestaShop

Wraz z biegiem czasu rozwojowi uległ też handel najrozmaitszymi produktami i przedmiotami. Wiele sklepów przeniosło swoje działalności również do internetu, albo w pełni oddało się sprzedaży internetowej, zamykając przy tym jednocześnie swoje sklepy stacjonarne. Nie da się ukryć, ze w dzisiejszych czasach internet daje niczym nieograniczone możliwości, pozwala dotrzeć do szerszego grona społeczności, a dzięki reklamom targetować konkretne grupy wiekowe czy ze względu na zainteresowania. Dziś zajmiemy się platformą PrestaShop oraz pozycjonowaniem sklepów na tym silniku.

pozycjonowanie prestashop

Samo założenie sklepu, który będzie prawidłowo funkcjonował w internecie nie jest już takie proste i nie każdy może sobie z tym poradzić. Zbudowanie od podstaw strony www, która będzie przyciągać klientów wymaga specjalistycznej wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z informatyki.

Ponadto trzeba także ją odpowiednio zoptymalizować pod kątem wyszukiwania w Google, aby była jak najwyżej w wynikach szukanych fraz. Gwarantuje to wtedy ruch na stronie, a co za tym idzie przyciąga nowych potencjalnych klientów, którzy zakupią jakiś produkt.

Platforma PrestaShop

Jest to jeden z najpopularniejszych skryptów do prowadzenia własnego sklepu internetowego. Posiada bardzo mocno rozbudowaną społeczność oraz wiele wtyczek ułatwiających funkcjonowanie e-biznesu. Skrypt Prestashop charakteryzuje się bardzo dobrą wydajnością, funkcjonalnością oraz łatwym sposobem modyfikacji narzędzi. Cenią go sobie programiści, którzy od lat tworzą sklepu internetowe za pomocą skryptu.

Prestashop posiada wiele zalet, które sprzyjają tylko korzystaniu z niego. Panel administracyjny jest bardzo łatwy i intuicyjny w obsłudze, przez co nawet nowicjusze nie powinni mieć problemu z jego obsługą. Instalacja oraz modyfikacja narzędzi znajdujących się w skrypcie także należy do prostych czynności. Narzędzie działa w oparciu o szablon “Smarty”, z którym wielu programistów miało na pewno wcześniej styczność.

Funkcjonalność to główna zaleta Prestashop. Dzięki dużej bazie wbudowanych funkcji, użytkownikowi nie powinno niczego zabraknąć, a jeśli zabraknie jakiejś można w szybki sposób zlecić zrobienie jej programiście, który bez najmniejszych problemów to załatwi. Skrypt został stworzony w taki sposób, aby na samym początku działania sklepu internetowego niczego nie zabrakło jego właścicielowi, czyli jest zaopatrzony we wszystkie niezbędne funkcje. Prestashop charakteryzuje się również bardzo dobrą wydajnością, na którą wpływ ma system indeksacji strony. Powoduje to, że nie są potrzebne duże zasoby serwera, aby wszystko działało bez zarzuty.

Nie można niestety pisać o samych zaletach tego skryptu. Tak jak na przykład Magento, również ten posiada pewne wady. Irytująca dla użytkownika może okazać się ilość poprawek. Średnio dwie na miesiąc. Nie można jej uniknąć szczególnie, gdy chodzi o poprawę błędów znalezionych w zabezpieczeniach. Publikując listę poprawek naniesionych na starsze wersje, część osób to wykorzystuje i dowiaduje się w czym jest problem, gdy ktoś korzysta z niezaktualizowanej wersji. Może to rodzić pewne problemy związane z bezpieczeństwem. Częste wydawanie poprawek to znów utrudnienie dla właścicieli sklepów, gdyż niejednokrotnie zdarza się, że nie może on w czasie aktualizacji funkcjonować i trzeba je przeprowadzać ręcznie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wtedy wdrożenie automatycznej aktualizacji.

Dodatkowe funkcje często są płatne. W przeciwieństwie do innych skryptów, tutaj należy jednak zapłacić za niektóre funkcje mające na celu ułatwić działanie sklepu. Warto wtedy zastanowić się czy konieczna jest jej instalacja. W niektórych przypadkach może się zdarzyć, że dokupienie jakiejś funkcji będzie droższe niż wykupienie pełnego pakietu komercyjnego narzędzia. Kolejną istotną wadą Prestashop jest skalowalność. Architektura skryptu może bardzo utrudnić lub tez uniemożliwić dalsze rozbudowywanie sklepu. Szczególnie irytujące może się to okazać w dynamicznym procesie rozwoju e-biznesu.

Jednak mimo tych wad należy nadmienić, że PrestaShop to idealny skrypt dla początkujących jak i średnio zaawansowanych właścicieli sklepów internetowych. Dzięki szybko rozwijającej się społeczności programistów tego skryptu, można się spodziewać, że nie będzie brakować odpowiednich funkcji dla każdego sklepu.

Optymalizacja PrestaShop

Optymalizacja SEO to pojęcie powszechnie znane osobom, które zaczynają lub od pewnego czasu już posiadają swoją stronę internetową, na której prowadzą sklep. Jest to ogół czynności mających zoptymalizować sklep i jego zawartość, nie tylko tekstową czy wizualną, tak aby strona www znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania pewnych fraz. Wystarczy, że zmieni się odpowiednio układ zdań, czy powtórzy kilkukrotnie daną frazę, a może to już przynieść dobry efekt.

Bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem, że SEO równa się pozycjonowanie. Jednak nie jest to prawdą, gdyż działania z zakresu SEO mieszczą się w szerokim zakresie działań pozycjonowania. Poniżej opisane zostały obie strategie, na czym polegają, jakie działania konkretnie się wykonuje oraz co się w nich zawiera.

pozycjonowanie sklepu prestashop

Jak przebiega optymalizacja PrestaShop?

Jak już wcześniej wspomniano, w społeczności skryptu działa wielu programistów. Opracowali oni dodatek, który pomaga optymalizować PrestaShop bez konieczności ingerencji w kod źródłowy strony. Jest to bardzo duże ułatwienie i oszczędność czasu dla programistów oraz właścicieli stron internetowych prowadzących własny e-biznes.

Programiści społeczności skryptu postanowili wprowadzić wiele istotnych zmian mających na celu optymalizację działania strony. Przede wszystkim zostało zmienione niefunkcjonalne menu, które powodowało zawężanie się menu, gdy wchodziło się coraz głębiej w daną kategorię. Dzięki wielu zmianom, menu stało się czytelniejsze i przyjaźniejsze dla użytkownika. Odwiedzając różne sklepy internetowe oraz przeglądając produkty można zauważyć, że ładują się one wraz ze scrollowaniem strony coraz niżej. Takie działanie uatrakcyjnia wygląd strony, jednak może w istotny sposób wpłynąć na jej spowolnienie. Jednak wymagane do tego jest działanie aktualnego javascript. W celu optymalizacji Prestahop działania warto zmienić tą funkcję na standardowe wyświetlanie produktów, na przykład za pomocą podstron.

Bardzo duże znaczenie ma również to, czy linki które zostały wklejone w treści na sklepie są dofollow czy nofollow. Bardzo często się zdarza, że linki stronicowe są nofollow, czyli wpływają negatywnie lub też niczym nie skutkują, więc roboty w wyszukiwarkach nie będą ich brać pod uwagę. Na optymalizację PrestaShop ma także jej indeksowanie. Często zbędne okazują się takie podstrony, jak płatności czy opcje sortowania lub filtrowania. Warto wtedy, w celu uniknięcia tworzenia się mało wartościowych dla robotów duplikatów, wprowadzić metatag noindex. Równie często spotykanym błędem jest wprowadzanie zdjęć z taką samą nazwą. To także powoduje powstawanie duplikatów. najlepszym rozwiązaniem będzie wtedy w opisie zamieszczać odpowiednią numerację, która temu zapobiegnie.

Przyjazne URL-e, których wymaga skrypt PrestaShop, mają za zadanie stworzyć czytelny link dla użytkownika i powinny odzwierciedlać ich zawartość. Te podstawowe czynności potrafią mieć wymierny wpływ na optymalizację działania sklepu oraz jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak już wcześniej zostało wspomniane bardzo istotne jest też pozycjonowanie na PrestaShop, w którym zawiera się między innymi optymalizacja.

Na czym polega pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

Samo pozycjonowanie sklepu internetowego Prestashop  jest o wiele bardziej czasochłonne niż w przypadku strony internetowej. Kluczowe jest tu zaangażowanie całego zespołu programistów w stworzenie przyjaznego dla robotów Google e-biznesu.

Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop zaczyna się przede wszystkim od fachowej i wnikliwej analizy, której celem ma być obranie najlepszej strategii rozwoju sklepu. Drugim krokiem jest wykonanie audytu, który oceni stan strony pod kątem jej optymalizacji, treści, budowy i aspektów technicznych. Dzięki takiemu działaniu programiści są w stanie określić, czy potrzebne jest tylko naniesienie niewielkich poprawek na stronie czy budowa jej od podstaw.

Bardzo ważne jest również fachowe rozpoznanie branży w jakiej działa sklep, jego oferty oraz konkurencji na rynku. Przechodząc przez testowe złożenie zamówienia, można w łatwy sposób określić, czy i jaki problem występuje po drodze oraz jego zniwelowanie.

Treści w pozycjonowaniu sklepu Presta Shop

Pozycjonowanie Prestashop to również analiza treści. Po jej wykonaniu można szybko dobrać strategię jaka ma zostać obrana w celu poprawienia widoczności strony sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Ważne jest to, aby dobrać odpowiednie do branży w jakiej on działa słowa kluczowe. Ich wybór powinien uwzględniać potencjał pozyskiwanego ruchu jak i ofertę sklepu. Niezbędne okazuje się w tym przypadku korzystanie z odpowiednich metod profilowania lingwistycznego. Z obserwacji można zauważyć, że potencjalni klienci, którzy wykorzystują tak zwany długi ogon słów, czyli frazę wyszukiwania złożoną z kilku słów, są bardziej skłonni do dokonania zakupu danego produktu.

Na pozycjonowanie sklepu internetowego Prestashop wpływ ma również bardzo dobra optymalizacja jego ogólnego działania. Ważne, żeby strona była przyjemna w użytkowaniu, czytelna i nie sprawiała problemów potencjalnego klientowi. Im łatwiej się po niej poruszać, tym większe prawdopodobieństwo, że coś zakupi i chętniej będzie wracać do sklepu.

Istotnym w działaniu sklepu i sprzedaży produktów jest ich opis. Kopiowanie go z innych stron nie wpływa na pozytywną ocenę w oczach klienta. Sprawia wrażenie stworzonej niechlujnie, co zniechęca tylko do jej częstego odwiedzania. Unikalny opis również jest bardzo chętnie wykorzystywany przez roboty Google. Dzięki temu sklep internetowy może zajmować wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a im częściej jest on odwiedzany przez innych użytkowników, tym większą osiąga stabilizację.

Warto również zadbać o dobrą reklamę i zapewnienie linków przychodzących. Najczęściej stosowana metodą jest reklamowanie sklepu internetowego za pomocą linku dofollow na blogach, w komentarzach oraz mających ogromny wpływ na rozwój i odwiedziny – portalach społecznościowych. Budowa dobrego wizerunku sprawi, że zaistnieje duże prawdopodobieństwo pozyskania stałych klientów, a oni mogą również zacząć reklamować sklep wśród znajomych.

Testowanie rozwiązań na PrestaShop

Po każdym etapie pozycjonowania i optymalizacji sklepu konieczne jest jego przetestowanie pod kątem poprawności działania. Jeśli wszystko przebiega zgodnie z wcześniej obranymi wytycznymi, można być pewnym, że praca została dobrze wykonana, a w najbliższym czasie osiągnie się sukces.

Prowadzenie strony sklepu internetowego – jak widać – nie należy do najłatwiejszych czynności, a jego zoptymalizowanie pod wymogi klienta jest bardzo skomplikowane i czasochłonne. Jednak nie da się ukryć, że na sam początek skrypt PrestaShop może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

Nasz sklep SEO ma doświadczenie w działaniach pozycjonerskich na Prestashop. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą!