Pozycjonowanie stron WordPress – zobacz, jak robimy SEO!
Jeżeli stworzyłeś bloga i publikujesz artykuły w Internecie, liczysz na to, że dotrzesz do szerokiego grona odbiorców. Dystrybucja treści w mediach społecznościowych z pewnością jest dobra, jednak jeśli chcesz przedstawić swoją stronę internetową w wyszukiwarce Google, potrzebujesz strategii SEO. Jak wykonujemy pozycjonowanie bloga WordPress? Jakie działania optymalizacyjne podejmujemy, aby Twoja witryna osiągała w organicznych wynikach wyszukiwania bardzo dobre wyniki? Poznaj naszą receptę na sukces!
WordPress – najpopularniejszy CMS
CMS to akronim angielskiego – Content Management System. To system zarządzania treścią na stronach internetowych. System WordPress jest aktualnie zaimplementowany na 30% stron w sieci. To bardzo dużo. Został pobrany ponad 70 milionów razy! To niezwykle ogromna społeczność.
Przy pomocy tego CMS można tworzyć czytelne i estetyczne strony internetowe bez zaawansowanej znajomości HTML, CSS czy PHP. Jest to możliwe dzięki dużej ilości motywów oraz wtyczek, które umożliwiają projektowanie. Ba, na WordPress możesz wykonać także sklep internetowy! Do tego potrzebujesz wtyczki Woocommerce.
Optymalizacja bloga WordPress – od czego zaczynamy SEO?
WordPress jest często wybieranym systemem CMS, ponieważ jest łatwy w obsłudze. Nie potrzeba wielu umiejętności programistycznych, by swobodnie działać. Czy tak jest również w przypadku optymalizacji i pozycjonowania?
Z optymalizacją bloga na WordPress na poziomie podstawowym rzeczywiście możesz poradzić sobie samodzielnie. Wystarczy zainstalować i skonfigurować kilka przydatnych wtyczek
Słowa kluczowe – fundamentalna sprawa
Gdy wiesz już, o czym chcesz pisać lub masz gotowy artykuł, zastanów się, jaką frazę byś wpisał w wyszukiwarkę Google, żeby znaleźć taką właśnie treść. To będzie Twoje główne wyrażenie kluczowe. Najprostszym sposobem na znalezienie fraz pomocniczych będzie wpisanie jej w okienko wyszukiwania. Pod wynikami ukażą się „podobne wyszukiwania” – takie frazy również możesz zastosować w tekście. Jeśli nie jesteś pewien fraz kluczowych lub chciałbyś mocniej pokryć tematycznie artykuł, skorzystaj z odpowiednich narzędzi: Planer Słów Kluczowych Google Ads, Semstrom, Senuto, Answer The Public – one dostarczą Ci fraz i przedstawią, jak często odbiorcy je wpisują.
Ważne jest, aby treść artykułu wyglądała naturalnie. Jeśli przesycisz ją frazami kluczowymi, zaszkodzisz procesowi pozycjonowania.
Efektywne wtyczki do pozycjonowania na WordPress
System WordPress daje sposobność skorzystania z wielu pluginów, które pomagają w procesie pozycjonowania strony internetowej.
Najczęściej polecaną jest Yoast SEO. Dodatek dostępny jest zarówno w opcji darmowej, jak i płatnej. Korzystają z niej blogerzy, SEO specjaliści, deweloperzy, właściciel witryn.
Dlaczego jest tak popularna? Ze względu na swoją prostotę. Jeśli chcesz na poziomie podstawowym zoptymalizować stronę na WordPress, zacznij od tej wtyczki.
Zamiennikiem dla Yoast SEO, jest All-In-One SEO. Dodatek ten oferuje bardzo dużo możliwości. Jest mniej intuicyjna, ale w wersji darmowej pozwala na wykonanie większych zmian.
Co możesz zrobić za pomocą Yoast SEO?
Od 2008 roku można się cieszyć tym dodatkiem. Jest ona regularnie aktualizowana i wspierana, dlatego ryzyko, ze przez nią się wysypie strona WordPress jest bardzo mała.
1. Dzięki niej w prosty sposób ustawisz linki kanoniczne, dzięki czemu unikniesz duplicate content wewnątrz domeny.
2. W wygodny sposób ustawisz meta dane – title i description
3. Zablokujesz dostęp robotom do zasobów, do których nie powinny docierać i marnowac crawl budget – budżet indeksowania.
4. Utworzysz pliki: robots.txt i .htaccess.
5. Przeanalizujesz treści pod kątem SEO.
Rzecz jasna to tylko niektóre możliwości Yoast SEO. Zainstaluj ja, przeklinaj i przekonaj się, co potrafi!
Jak przygotować artykuł? Poniżej wskazówki.
1. Ustal główną frazę kluczową.
2. Dobierz dodatkowe frazy kluczowe, dzięki którym pokryjesz tematycznie tekst.
3. Utwórz widoczne w wynikach wyszukiwania: meta title – tytuł oraz description – opis. Zawrzyj w nich słowa kluczowe. Meta opis powinien mieć długość maksymalnie 155 znaków ze spacjami. Tytuł natomiast maksymalnie 600 pikseli.
4. Wykorzystuj nagłówki od h1 do h3. Pomagają one uporządkować treść i czynią ją bardziej czytelną. W nagłówkach stosuj frazy kluczowe w różnych odmianach językowych.
5. Linkowanie wewnętrzne. Pamiętaj, aby z artykułu dodawać linki na słowa kluczowe do stron ofertowych. Dobrą praktyką jest również linkowanie z nowszych artykułów do starszych, aby robot Google często na nie wchodził. Linkowanie wewnątrz serwisu ono poruszanie się po stronie także użytkownikom.
6. Pogrub najważniejsze fragmenty za pomocą bądź. Jeśli nie wiesz, ile tego ma być ilościowo, zainwestuj w narzędzie Surfer SEO.
7. Dodaj kilka zdjęć. Pamiętaj o tym, by były lekkie. Najlepiej przmiel je przez narzędzie TinyNG. Uzupełnij atrybuty alt.
8. Najważniejsze na koniec – długość. Generalnie sugeruj się tym, ile tekstu ma Twoja konkurencja w TOP 10.
Optymalizacja strony WordPress – co jeszcze robimy?
Wysokie pozycje w TOP 10 Google, strona ww bądź sklep internetowy na WordPress uzyskają nie tylko dzięki rozbudowanej treści i trafni dobranym słowom kluczowym. Ważnym czynnikiem jest także szybkość witryny.
Najszybciej efekt osiągniemy dzięki kompresji zdjęć. Warto zainstalować ku temu wspomnianą wtyczkę WP Smush. Dzięki temu, że obrazy będą mniejsze, mniej zasobów musi Google zużyć, aby przeanalizować Twoją stronę www. A to bardzo dobrze. Pamiętaj aby nadal zdjęciom atrybuty alternatywne alt – najlepiej w formie słowa kluczowego na długi ogon. Zalecamy, aby przed przeprowadzeniem tych czynności, wykonać backup.
Bardziej bezpieczną w tym zakresie metodą optymalizacji zdjęć jest zgranie ich z serwera FTP i zoptymalizowanie np. za pomocą Tiny PNG. Jest to niestety bardziej czasochłonne zajęcie.
Aby przyspieszyć bardziej stronę na WordPress, możesz włączyć jej cachowanie oraz zminifikować kod np. CSS oraz Java Script.
Optymalizacja contentu w pigułce
Gdybyśmy mieli opisać najważniejsze zagadnienia optymalizacji wpisów blogowych pod SEO w dużym skrócie, będą to zagadnienia następujące:
TYTUŁ – meta title
– zawierający maksymalnie 73/4 znaki (600 pikseli)
zawierający frazy kluczowe
– zawierające znaki specjalne
intrygujący i przykuwający uwagę np. wykorzystujący datę
OPIS META – meta description
– zawiera maksymalnie 155 znaków
opisuje w kilku słowach stronę i zachęca do jej odwiedzenia
zawiera znaki specjalne
NAGŁÓWKI
– nagłówka H1 używamy tylko raz i umieszczamy w nim frazę kluczową
– poprawnie i we właściwej hierarchii stosujemy kolejne nagłówki – H2, H3 i tak dalej
GRAFIKA
– optymalizujemy wielkość obrazów
– opisujemy obrazy atrybutem ALT
LINKOWANIE
– stosujemy linkowanie wewnętrzne pomiędzy różnymi częściami tekstu – z artykułów blogowych do wcześniejszych, do stron kategorii oraz produktów
– umieszczamy linki zewnętrzne do zbliżonych tematycznie treści – do stron o wysokiej jakości
DŁUGOŚĆ WPISU
– wpis nie powinien być krótszy niż 6000 znaków. Trzeba jednak pamiętać, by podchodzić indywidualnie, ponieważ na każdą frazę w TOP 10 są innej długości treści. Najlepiej, jakbyś wykorzystał ku temu narzędzie Surfer SEO.
Pozycjonowanie samemu strony WordPress – czy warto?
Pozornie pozycjonowanie własnej strony na WordPress wydaje się mało skomplikowanie. Rzeczywiście w bardzo podstawowym i okrojonym zakresie można dokonać optymalizacji za pomocą kilku wtyczek.
Jednakże pozycjonowanie to o wiele szerszy zakres prac niż to, co oferują nam dodatki. Podczas promocji Twojej strony internetowej pracujemy nad jak najlepszym zagospodarowaniem crawl budget, wprowadzamy strukturę silosów wewnątrz strony, zdobywamy najlepszej jakości linki zewnętrzne. Jak widzisz, działań jest bardzo wiele. Jeżeli brakuje Ci czasu na zaawansowane działania SEO, napisz, a przygotujemy najtrafniejszą strategię.