Sprzedaż w internecie – jak zacząć?

E-commerce to branża stale się rozwijająca, ale także bardzo kusząca dla osób chcących postawić na nowe źródło dochodu. Sprzedaż w internecie jest dziś łatwiejsza niż kiedykolwiek. Istnieje szereg portali umożliwiających bezpośrednie wystawianie produktów, a założenie własnego sklepu internetowego i promocja indywidualnej, oryginalnej marki jest możliwe dla każdego. Nie dotyczy to wyłącznie większych firm, lecz także dla wytwórców domowych czy pojedyncze osoby.
Na co musisz zwrócić uwagę podczas planowania podboju sprzedaży internetowej? Co warto uwzględnić w strategii promocyjnej? Dowiedz się z naszego wpisu!
Co sprzedawać w internecie?
Oczywiście, żeby rozpocząć sprzedaż w internecie, trzeba mieć pomysł na oferowane klientom produkty. Czym handlować, aby wyjść na swoje? Uwaga: zbyt szerokie pytanie. Tutaj zakres możliwości jest praktycznie nieograniczony. Nie powiemy Ci, co najlepiej się sprzedaje na rynku, bo różne produkty docierają do różnych klientów, a do tego na ostateczny efekt wpływa promocja. Każdy ma też unikalne doświadczenia i zainteresowania, które wpływają na decyzję o wyborze branży.
W Internecie sprzedawane może być praktycznie wszystko. Jeżeli więc masz już pomysł na konkretną kategorię lub grupę produktów, pierwszym etapem będzie znalezienie platformy, która umożliwi trafienie do odbiorców i składanie zamówień.
Zawsze dobrym pomysłem jest wejście w słabo zagospodarowaną niszę, ponieważ sprawia to, że dotarcie do klientów będzie o wiele łatwiejsze. Przy inwestycji w promocję swojej strony, nawet popularniejsze branże okazują się często w miarę przystępne.
Handel w internecie – czy warto korzystać z portali ogłoszeniowych?
Wszystko zależy od tego, jaki charakter ma Twoja działalność. Należy jednak zaznaczyć, że portale aukcyjne i ogłoszeniowe dobrze sprawdzają się jedynie w niektórych sytuacjach. Tak będzie np. przy niskowartościowych produktach, których jesteś jedynie dystrybutorem. Portale takie ułatwiają cały proces zakupowy i umożliwiają trafienie do dużego grona odbiorców.
Posiadają jednak bardzo istotne wady, zwłaszcza w odniesieniu do budowy własnej marki. Można wymienić chociażby:
- Niewielkie możliwości tworzenia relacji z klientem.
- Duże prawdopodobieństwo wyboru konkurencyjnej oferty.
- Brak możliwości budowy indywidualnej marki własnego sklepu.
- Konieczność ponoszenia kosztów prowizji (co, biorąc pod uwagę możliwe do osiągnięcia efekty, może okazać się nawet mniej korzystną opcją niż własny sklep).
- Zależność od zasad i polityki platformy, na której odbywa się sprzedaż przez internet.
Największą wadą takich portali jest jednak brak przywiązania do sprzedawcy, w przypadku powtarzalnych produktów. Własny sklep tworzy poczucie indywidualności, niepowtarzalności prezentowanych wyrobów (nawet, jeżeli dostępne są w dziesiątkach czy setkach innych sklepów). Klient kojarzy, gdzie kupił daną rzecz i prawdopodobne jest, że powróci do sklepu w razie przyszłych zakupów. Na stronie aukcyjnej tańsza oferta podobnego produktu może z łatwością zgarnąć klienta sprzed nosa.
Jak sprzedawać przez internet? Własny sklep to podstawa
Jeżeli chcesz budować zaufanie klientów, tworzyć stałe relacje oraz zwiększać świadomość na temat własnej firmy, sklep internetowy jest najlepszym rozwiązaniem. W przypadku omawianych już portali aukcyjnych użytkownik rzadko zwraca uwagę na faktycznego dostawcę – liczy się sam produkt, jego cena oraz dodatkowe właściwości.
Sprzedaż w sklepie internetowym pozwala na przyciągnięcie ruchu wyłącznie do Twojego sklepu, a w przypadku zadowolenia klienta, zwiększa się szansa na jego powrót w przyszłości.
Jeżeli masz już pomysł, dostrzegasz, co się najlepiej sprzedaje i wiesz, z jaką konkurencją będzie trzeba się zmierzyć, pomyśl o założeniu sklepu online i nie bój się składać zapytania, w celu poznania konkretnych ofert. Oczywiście zapraszamy do darmowej wyceny i kontaktu z nami!
Jak założyć sklep internetowy?
Założenie sklepu internetowego nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Znaczna część nawet rozpoznawalnych marek korzysta z popularnych CMS-ów, do których zaliczyć można:
- WordPress wraz z wtyczką Woocommerce,
- Prestashop,
- Shoper,
- Magento (dla większych sklepów).
Wybór konkretnej platformy to kwestia, której rozstrzygnięcie wykracza poza tematykę tego artykułu, jednak wady i zalety popularnych rozwiązań warto omówić z potencjalnym wykonawcą.
Wielką zaletą wymienionych platform jest łatwość administrowania oraz wprowadzania wszelkich zmian. Oferują one również możliwość śledzenia wyników i podstawowych statystyk dotyczących transakcji i nie tylko.
Podczas tworzenia własnego sklepu internetowego będziesz potrzebować zapewne pomocy agencji lub dewelopera, który pomoże zaprojektować i zakodować szablon dopasowany do Twoich wymagań. Koszty w takich przypadkach są bardzo zróżnicowane, a wszystko zależy od wielkości strony, poziomu jej zaawansowania oraz koniecznych do wprowadzenia zmian. Biorąc jednak pod uwagę ostateczne efekty i ewentualne zyski przy dobrze prowadzonej promocji, wydatki na sprawnie funkcjonujący i dobrze prezentujący się sklep są w pełni uzasadnione.
Reklama sklepów internetowych
Masz już własny, zatowarowany sklep internetowy i jedyne, czego Ci brak, to klientów, którzy zostawią u Ciebie swoją gotówkę? Pamiętaj, że strona internetowa sama się nie wypromuje! Sprzedaż online wymaga dotarcia do użytkowników korzystających z sieci. Dwie kluczowe strategie to promocja w wynikach wyszukiwania (zarówno bezpłatna, jak i płatna) oraz reklamy na stronach internetowych. Kompleksowe efekty możesz osiągnąć, łącząc zalety pozycjonowania stron www oraz kampanii w Google Ads.
Poniżej znajdziesz opis obydwu rozwiązań!
Google Ads – podstawa w przypadku nowych sklepów online
Płatne wyniki w Google to bardzo ważna część promocji sklepu internetowego. Jeżeli chcesz, żeby Twoja sprzedaż przez Internet ruszyła z kopyta, warto od razu pokazać się potencjalnym klientom. Reklamy Google Ads dają ku temu niezwykłą okazję. Ważną zaletą jest natychmiastowy efekt takich reklam. W odróżnieniu od SEO, przy prawidłowo stworzonej kampanii, efekty są natychmiastowe.
Typów kampanii w ramach tego narzędzia jest wiele, jednak na start najlepiej sprawdzą się te, które działają bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google:
- Kampania w sieci wyszukiwania,
- Kampania produktowa.
Jeżeli chodzi o pierwszy typ, odpowiada on za wyniki na samej górze listy, przypominające linki organiczne, z zaznaczeniem ich reklamowego charakteru. Ich zaletą jest lepsza widoczność niż w przypadku bezpłatnych wyników, jednak niektórzy użytkownicy celowo pomijają część reklamową. Nadal pozostaje to jednak skuteczną drogą do przyciągnięcia uwagi odbiorców, zwłaszcza jeżeli dana strona nie znajduje się w top 10.
Kampania produktowa okazuje się bardzo przydatna, kiedy w grę wchodzi handel przez Internet. W wynikach wyszukiwania Google możesz wtedy wypromować konkretne produkty, wyświetlające się na dobrze widocznych kafelkach na samej górze strony. Takie wyniki znajdują się nawet wyżej niż płatne linki kampanii w sieci wyszukiwania. Klient widzi podstawowe informacje o produkcie oraz jego cenę i może przenieść się bezpośrednio na Twoją stronę www.
Popularnym rozwiązaniem są również kampanie w sieci reklamowej, czyli najczęściej reklamy displayowe na różnych stronach internetowych współpracujących z Google. To rozwiązanie umożliwia również remarketing, czyli trafianie do użytkowników, którzy opuścili sklep internetowy. Na początku warto jednak skupić się na dwóch pierwszych typach reklam.
Pozycjonowanie / SEO
Pozycjonowanie to strategia, z której korzystają obecnie zarówno sklepy internetowe, jak i strony usługowe, informacyjne, blogi i wiele, wiele innych. Widoczność w sieci to absolutna podstawa dla przyciągnięcia użytkowników do witryny, nie tylko w przypadku bezpośredniej sprzedaży.
Użytkownik, szukając danego produktu lub informacji na interesujący go temat, zazwyczaj korzysta z wyszukiwarek (wśród których niepodzielnie króluje Google). Znalezienie się wśród wyników na pierwszej stronie listy (a zwłaszcza w top 3, top 5) zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia się na Twoim sklepie. Stąd już krótka droga do zwiększania wymiernych korzyści.
Warto wziąć pod uwagę, że wypozycjonowanie strony może trwać nawet do kilku miesięcy, dlatego zaleca się na początku korzystanie z Google Ads, który zapełni powstałą lukę.
Sklep internetowy a SEO – podstawowe cele
- Zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania,
- Przyciągnięcie nowych użytkowników i zwiększenie ruchu na stronie,
- Wytworzenie dobrego, eksperckiego wizerunku,
- Wysoki poziom współczynnika kliknięć (CTR – stosunku wyświetleń strony do wejść użytkowników),
- Obecność w Google na jak największą liczbę adekwatnych fraz,
- Poprawa współczynnika konwersji na stronie, który wskazuje na osiąganie zakładanych celów – w tym celów sprzedażowych.
Pamiętaj, że liczy się nie tylko sprzedaż
Warto również pamiętać, że pozycjonowanie może być strategią znacznie wykraczającą poza standardowe ramy promocji podstron produktowych czy usługowych.
Wiele firm z branży e-commerce prowadzi własne blogi, na których zamieszcza merytoryczne wpisy, zoptymalizowane na frazy związane z ich działalnością, ale dotyczące bardziej kwestii informacyjnych. Pomysł na sklep internetowy może być więc dość szeroki.
Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością, możesz zamieszczać artykuły z interesującymi przepisami, pomysłami na przekąski na różne okazje lub chociażby informacjami o roli określonych składników odżywczych w codziennej diecie. Pomysłów może być mnóstwo, a wszystko to może przyciągnąć znaczną część zainteresowanych użytkowników, z których niektórzy zostaną Twoimi klientami. Oczywiście każda treść musi być tworzona w oparciu o zestaw fraz kluczowych rzeczywiście wpisywanych przez internautów.
Jakie są największe zalety pozycjonowania?
- Możesz wypromować swój sklep internetowy na frazy bezpośrednio związane z Twoją działalnością, a więc użytkownicy wpisujący je w wyszukiwarkę chętniej wybiorą Twoje produkty.
- Efekty dobrze przeprowadzonego pozycjonowania są trwałe, a więc wysokie pozycje będą stale napędzać ruch i sprzedaż w sklepie.
- Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania buduje Twoją rozpoznawalność i obecność w świadomości potencjalnych klientów.
- Trafiasz bezpośrednio tam, gdzie trzeba – jeżeli odbiorca poszukujący danego produktu trafi na Twoją stronę bezpośrednio z organicznych wyników, jego motywacja do zakupu będzie bardzo duża (w odróżnieniu np. do reklam na zewnętrznych portalach).
- Zapewniasz klientom wartościową treść, dopasowaną do ich potrzeb.
Jak sprzedawać w internecie? Pozostałe drogi reklamy
Oczywiście reklamy z wykorzystaniem Gogle Ads oraz pozycjonowania to nie jedyne sposoby na wypromowanie sklepu internetowego. W procesie promocji warto aktywnie korzystać z mediów społecznościowych.
Chodzi tutaj zarówno o komunikację z odbiorcami, zapewnianie im właściwego wsparcia, dostarczanie aktualnej treści, odpowiadanie na pytania, jak i wykorzystywanie płatnych kampanii. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest możliwość precyzyjnego targetowania reklam. Sprzedaż internetowa może być dodatkowo prowadzona na obydwu platformach, poprzez możliwość połączenia sklepów internetowych z Facebookiem.
W grę wchodzą oczywiście również pozostałe platformy społecznościowe, na czele z Instagramem czy chociażby e-mail marketing. Możliwych obszarów promocji w e-commerce jest naprawdę wiele. Nie sposób nie wspomnieć przy tym również o influencer marketingu, który nadal święci triumfy, jeżeli chodzi o handel przez internet. Absolutną podstawą jest jednak wspomniane pozycjonowanie (SEO) i reklamy w Google Ads, które doskonale uzupełniają się w drodze do pozyskiwania znacznego grona klientów i zwiększenia sprzedaży.
Sklep internetowy – jak zacząć sprzedaż i osiągać dobre rezultaty?
Jeżeli na poważnie rozważasz sprzedaż w internecie pod własną marką, postaw na własny sklep internetowy i promuj go wśród odbiorców. Po wykonaniu przyjaznej dla oka i użytecznej strony wykorzystaj zalety Google Ads oraz pozycjonowania do zwiększenia ruchu na witrynie i zapewnienia stałego napływu nowych klientów. Działając kompleksowo, możesz osiągnąć naprawdę zadowalające rezultaty.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu sklepu lub jego promocji, zgłoś się do nas! Chętnie pomożemy, doradzimy, przygotujemy bezpłatną wycenę i ustalimy dogodne warunki współpracy.