Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper

Własny sklep internetowy to nie lada wyzwanie. Jest dobrym pomysłem na biznes, zarazem jednak bardzo wymagającym. Stworzenie sklepu internetowego to dopiero jeden z wielu kroków do zbudowania swojej marki i efektywnej sprzedaży. Posiadając sklep internetowy na platformie Shoper możesz zoptymalizować go pod względem pozycjonowania i zwiększyć ruch organiczny. Jest to oprogramowanie bardzo proste, w którym poradzi sobie każda osoba – ta, która jest bardzo biegła w informatyce oraz ta, która nie miała większej styczności z pozycjonowaniem stron.

Optymalizacja sklepu Shoper – jak to zrobić?

Platforma wspiera pozycjonowanie sklepu w sieci, a to bardzo ważny zabieg, ponieważ im wyżej nasz sklep w wyszukiwarce, im częściej pojawia się w linkach zewnętrznych, tym więcej klientów jesteśmy w stanie zdobyć w dość krótkim czasie. Pozycjonowanie sklepu Shoper jest dosyć łatwe, ponieważ mamy przygotowane przez platformę do tego narzędzia. Dzięki intuicyjnemu panelowi oraz łatwej obsługi platformy, mamy możliwość lepszego dopasowania podstron do pozycjonowanych fraz. Przebiega to szybko, łatwo i sprawnie, bez większej znajomości tajników programowania.

Kolejno przedstawimy kilka najważniejszych narzędzie, bez których nie obędzie się działanie naszego sklepu internetowego.

1. Google Analytics

Nie jest to do końca narzędzie optymalizacyjne pozycjonowanie sklepu, jednak w późniejszym okresie istnienia sklepu bardzo przydatne. Google Analytics wykorzystywane jest do analizy wyników sprzedaży, widoczności sklepu w Internecie oraz generowanego ruchu. Po integracji sklepu z Google Analytics możemy tam dodać kod śledzący oraz włączyć funkcję e-commerce.

2. Google Search Console

To kolejne podstawowe narzędzie, z jakim musimy skonfigurować nasz sklep. Narzędzie dostarcza nam informacji o indeksacji strony, ruchu organicznym oraz nieprawidłowościach technicznych, szczególnie w obrębie wersji mobilnych.

Są to dwa najbardziej podstawowe narzędzia, jakie należy skonfigurować na samym początku istnienia sklepu internetowego, ponieważ mają one duże znaczenie w kolejnych fazach rozwoju sklepu.

Dodawanie wpisów na platformę oraz ich pełna optymalizacja

Shoper umożliwia dowolną, indywidualną edycję opisów produktów. Możliwe jest to na poziomie panelu Shopera. Platforma pozwala nie tylko na pozycjonowanie odpowiednich fraz, ale również na dowolny układ teksu, ważna jest tutaj podstawowa znajomość html. Ważną funkcją jest włączenie pod opisami produktów sekcji do dodawania opinii. Sklep wówczas sprawia wrażenie bardziej wiarygodnego dla klienta. Kolejną możliwością daną przez Shopera są wpisy na stronie głównej, również kontrolowane z pozycji panelu Shopera. Dostęp do opisów produktów oraz opisów stron znajduje się w zakładce Styl graficzny i Nawigacja.

Dodawanie wpisów na bloga Shoper

W Shoperze mamy również funkcję bloga. Ma on wartość, szczególnie świetnie sprawdza się przy prowadzeniu sklepu branżowego. Optymalizacja meta danych odbywa się tak samo, jak w edycji opisów produktów i wpisów na stronie głównej. Na platformie mamy cały czas dostęp do treści, które wcześniej zostały opublikowane. Do bloga należy przejść z pozycji panelu Shopera do zakładki Zawartość, a kolejno Blog. Sklep posiadający bloga wygląda na bardziej profesjonalny, a frazy dopasowane pod SEO umacniają jego pozycję w wyszukiwarkach.

Całkowite dopasowanie zdjęć w Shoperze

Wartość graficzna jest równie ważna, jak optymalizacja opisów produktów i wpisów na stronie głównej. Shoper umożliwia i zwiększa możliwość wypozycjonowania swojego sklepu za pomocą dodawania tekstów alternatywnych do wgrywanych przez nas zdjęć. Jeżeli informatyka nie jest dla nas niczym obcym, istnieje możliwość masowego wgrywania opisów do zdjęć za pomocą WebAPI.

Optymalizacja nagłówków

W procesie optymalizacji sklepu jedną z największych ról odgrywają nagłówki. Najważniejszym jest nagłówek H1, pojawiający się na praktycznie każdej stronie internetowej w formie tytułu podstrony. Nagłówek H1 umieszczany jest przez platformę automatycznie przy nazwach produktu, kategorii i jako tytuł na blogu. Platforma Shoper optymalizuje nagłówki od razu, jednak jest to czasami uciążliwym rozwiązaniem, gdy chcemy je zmienić, wówczas, aby zmienić nagłówek H1 musimy również zmienić jego nazwę. Trudniej to zastosować w opisach kategorii, ponieważ na stronie głównej sytuacja wygląda dużo łatwiej. Najważniejsze, aby nagłówki H1 były dobrze zoptymalizowane pod SEO i zawierały pożądaną frazę kluczową.

Optymalizacja sekcji HEAD

Sekcja HEAD to przede wszystkim uzupełnienie tagów title oraz meta description. Jest to jeden z kluczowych elementów pozycjonowania sklepu, ponieważ to one odpowiadają za to, jak prezentują się podstrony naszego sklepu w wynikach wyszukiwania. Warto, aby były przejrzyste, czytelne i zachęcały użytkowników do kliknięcia w nie. Na platformie mamy możliwość generowania tagów title i description, po wejściu w nie z poziomu panelu Shopera, mamy możliwość ustalenia własnego schematu generowania meta-tagów. Ważne, aby meta tagi były zoptymalizowane pod słowa kluczowe.

Adres URL łatwy dla użytkownika

Platforma daje nam możliwość edycji adresu URL, dlatego warto z tego skorzystać. Warto nadać naszemu sklepu internetowemu łatwy, przyjazny link, który szybko się zapamiętuje, jest to drobny element w całej układance, jednak może być znaczący.

Przekierowania w platformie Shoper

Platforma daje możliwość ustawiania ręcznych przekierowań lub automatycznie je ustawia. Co to oznacza w praktyce? Tyle że po zmianie nazwy produktu lub jego adresu URL użytkownik nadal trafi na szukany produkt. Pozwala to w dużej mierze zachować spójność wizerunku sklepu internetowego.

Sitemapy – gdzie znaleźć i jak je wygenerować?

Sitemapa to plik zawierający wszystkie adresy URL powiązanych z naszym sklepem podstron. Adres mapy dostępny jest w zakładce Konfiguracja, tam również możemy go podejrzeć. Plik z sitemapą wgrywany jest do Google Search Console i stanowi ważny filar optymalizacji sklepu.

Na koniec kilka słów o Robots.txt

Edycja i uzupełnienie pliku robots.txt to działania, którym należy się zająć, ponieważ to tam znajdują się reguły blokujące zasoby przed robotami indeksującymi. Generowanie ogromnych ilości podstron stanowi dużą wadę Shopera, ponieważ mogą być one przydatne dla klientów, ale dla wyszukiwarki Google, no cóż, nie są. Wchodząc w plik robots.txt jesteśmy w stanie go modyfikować i dodawać kolejne reguły blokujące tzw. crawling strony.

Platforma Shoper pod pozycjonowanie

Platforma działa od 2005 roku, umożliwiając utworzenie i prowadzenie własnego sklepu internetowego. Cały proces i obsługa sklepu jest zautomatyzowana. Oprogramowanie dba o sprawny przebieg procesu zakupów, zaczynając od przyjęcia zamówienia, przez wysyłkę po jego rozliczenie. Platforma oferuje 5 zróżnicowanych pakietów do wyboru: srebrny, złoty, platynowy, diamentowy i Licencję Samodzielną. Jedynym pakietem, który różni się od pozostałych pod względem użytkowania i pozycjonowania jest Licencja Samodzielna, ponieważ tam mamy dostęp do kodu źródłowego strony i możliwość ingerencji w nim. W przypadku 4 wcześniejszych opcji jest to oferta abonamentowa. Warto dodać, że koniec Licencji Samodzielnej zapowiedziany jest przez platformę w 2020 roku i od kolejnego roku wszystkie sklepy internetowe na platformie będą korzystać z licencji SaaS. Licencja SaaS będzie działała bardzo podobnie jak wcześniejsze usługi abonamentowe, czyli użytkownik będzie miał dostęp do całkowitego wsparcia technicznego, a budowa serwera będzie zależna jedynie od usługodawcy.

Shoper i jego oferta

Jakie możliwości ma platforma i dlaczego warto ją wybrać? Przede wszystkim jest to platforma przyjazna pozycjonowaniu dla niedoświadczonych programistów. Optymalizacja meta danych przebiega sprawnie, bez większej wiedzy informatycznej użytkownika. To jedna z najważniejszych cech platformy, a możliwości, jakie oferuje, jest dużo więcej. Zakładając sklep internetowy na platformie Shoper możemy liczyć na:

– 2 tygodnie programu testowego, w którego czasie poznamy możliwości oprogramowania,
– możliwość wyboru szablonu i kolorów dla naszego sklepu internetowego, będących w cenie abonamentu, bez dodatkowych opłat,
– całodobową obsługę techniczną sklepu internetowego,
– podstronę Shoper Blog umożliwiającą prowadzenie firmowego bloga,
– dedykowane aplikacje ułatwiające kontakt z Klientami, przykładowo jest to Shoper Messenger czy Favato służące do łatwiejszego fakturowania, księgowania i bycia na bieżąco ze stanem magazynowym. Kontakt z kurierami odbywa się na takiej samej zasadzie, czyli przy pomocy zintegrowanej aplikacji,
– Platformę Shopper w wersji Premium, oferującą szybsze ładowanie podstron, indywidualną pomoc techniczną, przeniesienie sklepu z innej strony oraz dopasowanie wydajności sklepu do ruchu na nim oraz liczby zamówień.

Przyjazne pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper

Powyżej przedstawiono usługę i możliwości, jakie daje nam platforma Shoper. Jednym z jej dużych zalet jak już wspomniano wcześniej jest przyjazne rozprzestrzenianie treści za pomocą pozycjonowania SEO. Na platformie mamy do dyspozycji wiele narzędzi, które pomogą nam w optymalizacji sklepu internetowego zgodnymi z Google. Wytyczne Google w naszym kraju są jednymi z najważniejszych, ponieważ szacuje się, że ok. 90% użytkowników Internetu korzysta właśnie z niej, powinno więc zależeć nam, aby być wysoko na liście wyszukiwanych pozycji. Platforma praktycznie samodzielnie optymalizuje podstawy sklepu pod kątem pozycjonowania, a z drugiej strony daje nam możliwość samodzielnego dostosowania elementów w tej materii. Wśród nich jednymi z najważniejszych funkcji pozycjonowania jest przekierowanie na stronę z innych linków zewnętrznych, optymalizacja opisów do produktów, zdjęć oraz wyglądu sklepu, wgląd do meta danych i funkcja analityka SEO na Shoperze, która ułatwia optymalizację strony.